La IX llexislatura de la Xunta Xeneral del Principáu termina con más de 12.000 iniciatives parlamentaries presentaes nos trés años d’actividá nos que más de 200 salieron alantre a iniciativa de los cinco partíos representaos na Cámara, dalgunes a propuesta individual y otres de forma compartida.
Los cupos de los grupos parlamentarios en base a la so representación y la dinámica del llabor de control de la oposición al respective de la xera del grupu que sostien al Gobiernu marquen les variaciones cuantitatives nes iniciatives formulaes.
Atendiendo a la información publicada na páxina web de la Xunta Xeneral del Principáu d’Asturies, sobre’l llistáu d’iniciatives presentaes polos grupos, esprender que’l PSOE formalizó 83; Foro Asturies 339; el PP 243; IX 706; y UPyD 528 iniciatives.
El sistema ufierta lo presentao por rexistru, incluyida la constitución de los grupu y la comunicación de persones habilitaes pa recibir notificaciones. Pero, más allá d’eso, refierse fundamentalmente a proposiciones de llei, proposiciones non de llei, solicitúes de comparecencia, solicitúes d’información, mociones o solicitúes de creación de comisiones d’investigación, delles impulsaes en solitariu per cada grupu y otres conjuntamente.
REXISTRU DE LOS GRUPOS
Amás de les cifres publicaes nel portal de la Cámara autonómica, los datos facilitaos polos grupos parlamentarios a Europa Press esta última selmana indiquen que Foro Asturies rondó les 2.000 iniciatives presentaes nel hemiciclu, que se desglosan en 769 solicitúes d’información al Conseyu de Gobiernu; 153 interpelaciones; 61 mociones; 11 proposiciones de llei; 157 proposiciones non de ley ante’l Plenu; 333 entrugues orales nel Plenu; y 7 solicitúes de comparecencia ante’l Plenu.
A estes, Foru añede 460 entrugues con respuesta escrita; 86 proposiciones non de ley ante Comisión; 204 entrugues orales ante Comisión; 596 solicitúes de comparecencia ante Comisión; 467 enmiendes presentaes; 97 propuestes de resolvimientu; 6 solicitúes de constitución de comisiones d’investigación; y 135 n’otros conceutos hasta algamar un total de 3.542 iniciatives presentaes, anque ensin desglosar les que salieron alantre.
Dende’l PP indiquen que promovieron 6.214 iniciatives nel parlamentu asturianu nesta última llexislatura, de les que 225 fueron interpelaciones, 138 proposiciones non de llei, 13 proposiciones de llei, 46 mociones y 486 entrugues, a les que se xunieron entrugues escrites, solicitúes d’información, solicitúes de comparecencia o iniciatives de comisiones hasta algamar la cifra total.
Nel casu del Grupu Parlamentariu Popular, de les proposiciones y mociones presentaes pola formación salieron aprobaes pola Cámara autonómica un total de 82 iniciatives.
Izquierda Xunida, pela so parte, resume la so actividá parlamentaria en 1.274 iniciatives de les que 439 fueron entrugues escrites o orales; 234 solicitúes de documentación o información; 170 enmiendes a proyectos o proposiciones; 101 solicitúes de comparecencies; 97 resolvimientos; 85 interpelaciones; 69 proposiciones non de llei; 35 mociones; 33 quexes; 18 entrugues al Presidente; y 6 proposiciones de llei.
Del total d’iniciatives d’IX, salieron aprobaes 68. En concretu, la formación d’esquierdes sacó alantre 26 de les 35 mociones presentaes; 40 de les 69 proposiciones non de llei; y dos de los seis proposiciones de llei que presentó. Tratar de les relatives al cambéu del artículu 135 y tamién del 87, 92 y 166 de la Constitución, ente que nun espolletaron la reforma de la llei electoral, la referida a la función social de la vivienda, la de coordinación de policías locales, nin el cambéu de la Llei del Presidente.
Nel casu d’UPyD, la formación cifra en 965 les iniciatives parlamentaries presentaes, de les que 402 fueron solicitúes de comparecencia; 151 entrugues con respuesta escrita; 116 entrugues orales ante Pleno; 69 proposiciones non de ley ante’l plenu; 65 entrugues orales ante Comisión; 60 solicitúes d’información; 39 interpelaciones; 25 entrugues al Presidente; 16 mociones; 14 proposiciones non de ley ante Comisión; y 8 proposiciones de llei, de les que cinco fueron propies y trés conxuntes.
Unión Progreso y Democracia consiguió respaldu nel parlamentu asturianu pa 32 proposiciones non de llei nel Plenu y 4 en Comisión; y sacó alantre 13 mociones subsiguiente a interpelaciones sustanciadas. Coles mesmes, especifiquen dende UPyD que de los cinco proposiciones de llei fueron aprobaes trés –sobre autoridá del profesoráu, Sindicatura de Cuentes y Tributos Propios del Principáu– y refugaes los dos referíes al réxime electoral y a Servicios Sociales.
El Grupu Parlamentariu Socialista, que sostuvo al Gobiernu de Javier Fernández, vio aprobaes 47 de les sos iniciatives, dalgunes a propuesta individual y otres al pie de otres formaciones, ente les que s’atopen tantu proposiciones de llei como proposiciones non de llei, solicitúes de comparecencia y solicitúes de creación de comisiones d’investigación.
LLEIS APROBAES
Dientro de les iniciatives presentar y aprobáu tienen especial relevancia les lleis aprobaes nesta última llexislatura, ente les qu’hai prórroga presupuestaria, dos presupuestos autonómicos y les lleis d’autorización d’endeldamientu y pagu a provisores.
Nestos trés años tamién s’aprobaron, ente otres, lleis relatives a la creación colexos profesionales de Periodistes, de Terapeutas Ocupaciones, de Criminólogos y d’Educadores Sociales. De la mesma, salieron alantre lleis de Comerciu Interior; de la reestructuración del sector públicu autonómicu; de función pública y organización alministrativa; de Xuegu y Apuestes; sobre les Afecciones Ambientales del Usu de l’Agua; de midíes d’autoridá del profesoráu; o de supresión de la Procuradoría Xeneral.
Ente les lleis más recién tán tamién el cambéu de la llei de la Sindicatura de Cuentes que-y dexa imponer sanciones coercitivas; les ayudes a persones con hemofilia por Hepatitis C; o la Llei d’Atención Integral en Materia de Drogues y Bébores Alcohóliques.
LLEXISLATURA MÁS CURTIA DE LO HABITUAL
La IX Llexislatura nun tuvo la duración habitual de cuatro año, pero tampoco foi la llexislatura más curtia de la etapa democrática nel Principáu d’Asturies, yá que asocede a l’anterior, de menos d’un añu, siendo presidente del Principáu Francisco Álvarez-Cascos, quien eslleió’l parlamentu de forma antemanada en xineru de 2012.
El periodu parlamentariu qu’agora remata nun algamó los cuatro años, precisamente por surdir d’una convocatoria antemanada d’elecciones autonómiques, que torga, acordies con l’Estatutu d’Autonomía, la completa y llibre disolución per parte de quien ocupe la Presidencia del Principáu.
Cola vixente regulación estatutaria, que data de 1999 y ye más restrictiva que la d’otres comunidaes autónomes, el presidente nun puede eslleir la Cámara cuando s’atope convocáu un procesu electoral estatal y, sía que non, la nueva Cámara que resulte de la convocatoria electoral va tener un mandatu llindáu pol términu natural de la llexislatura orixinaria.
